FRISS HÍREK

Egy korszak vége: búcsúzik az ÉNYKK, terjeszkedik a Blaguss
megjelent: 2019.05.28.

A több mint 13 000 főt foglalkoztató győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. dolgozóinak körülbelül 30%-a, azaz hozzávetőlegesen 4000 fő veszi igénybe napi szinten a vállalat által megrendelt szerződéses járatokat. A szerződéses járatok a gyár különböző bejáratait, portáit érintve a járműgyárnál és a motorgyárnál kialakított buszpályaudvarokra érkeznek és innen is indulnak. Míg eleinte csak néhány darab szerződéses járat közlekedett a megyében, ezek száma napjainkra eléri a 45-50 darabot. Műszakonként 22-24 járat közlekedik a járműgyárhoz, s nagyjából ugyanennyi a motorgyárhoz.

Ezeket a munkásszállító buszjáratokat a kezdetektől fogva a Kisalföld Volán Zrt. közlekedtette, mint az Audi kizárólagos személyszállítási szolgáltatója. 2015-től kezdődően a regionális közlekedési központok megalakulása nyomán jogutódja, az ÉNYKK Zrt. változatlan módon folytatta ezt a tevékenységet. 2017 őszétől a Blaguss Agora Hungary Kft. vette át a járműgyáras járatok üzemeltetését, míg a motorgyári járatok szolgáltatója továbbra is az ÉNYKK Zrt. maradt. (A gyoribuszok.hu 2014-ben még egy kisfilmet is készített az Audi műszakváltásról, a gyár körüli buszmozgásokról, a Kisalföld Volános buszok rengetegéről.)

2019. június 1. napjával ismét egy nagy fejezet zárul le, s ezzel együtt indul egy új a négykarikás vállalat szerződéses járatainak történetében. Egy többlépcsős tender eredményeképp a gyáróriás 2019. június 1-től nem az ÉNYKK-val, hanem a Blaguss-al írja alá szerződést a motorgyáras szerződéses járatok közlekedtetésére, ami azt jelenti, hogy napokon belül - a járműgyáron túl - már a motorgyárhoz is, azaz a vállalat minden részlegéhez a Blaguss Agora autóbuszai hordják majd a dolgozókat.

Összesen 27 darab járat fog közlekedni napi négy alkalommal a motorgyár és a térség kisebb-nagyobb települései között. Ezek kiszolgálására 28 darab teljesen új MAN Lion's Intercity autóbuszt vásárol a Blaguss Agora, melyeket a mai kor
elvárásainak megfelelő felszereltséggel készítenek Törökországban. Az új buszok jelenleg még gyártás alatt vannak, leszállításuk július elejétől várható, azaz a tervek szerint legkésőbb augusztusban már minden motorgyári dolgozó az új járművek kényelmét élvezheti majd. A 12 méter hosszú buszokat egységesen Euro VI-os motorral, hat sebességes kézi váltóval, klímával, dönthető ülésekkel, vészfékasszisztenssel, sávelhagyás-figyelmeztető rendszerrel, valamint tempomattal szerelik, s természetesen a járműgyáras buszokról már ismert arculati elemeket is megkapják. A járműveken mintegy 65 autóbuszvezető tekeri majd a kormányt.

A megnövekedett feladatok zökkenőmentes kiszolgálása érdekében a Blaguss Agora egy saját telephelyet is létesít Győrben az Audi szomszédságában. A területet a napokban adták át a kivitelező cégnek, ahol egy irodaház, egy autóbuszmosó és egy parkoló kap helyet. A munkálatok várhatóan ez év végéig befejeződnek. Az autóbuszok esetleges meghibásodása esetén továbbra is a győri MAN szakszerviz áll a buszos vállalkozás rendelkezésére.

A szolgáltatóváltás miatt az ÉNYKK-nak összesen 25 darab, viszonylag fiatal autóbusza szabadul fel, melynek köszönhetően ismét lehetőség nyílik a társaságnak, hogy járműállományát frissítse, régebbi, vagy műszaki szempontból kevésbé megbízható buszaitól megváljon, selejtezze azokat. A szerződéses járatokról lejövő járművek a tervek szerint régiós szinten lesznek elosztva az üzemegységek között, azaz a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési, selejtezési hullám várható a megyében és a régióban egyaránt. A selejtezésre és áthelyezésre kerülő buszokról egy későbbi cikkben számolunk majd be.

-