FRISS HÍREK
Egy korszak vége: búcsúzik az
ÉNYKK, terjeszkedik a Blaguss
megjelent:
2019.05.28.
A több mint 13 000 főt
foglalkoztató győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. dolgozóinak körülbelül
30%-a, azaz hozzávetőlegesen 4000 fő veszi igénybe napi szinten a vállalat által
megrendelt szerződéses járatokat. A szerződéses járatok a gyár különböző
bejáratait, portáit érintve a járműgyárnál és a motorgyárnál kialakított
buszpályaudvarokra érkeznek és innen is indulnak. Míg eleinte csak néhány
darab szerződéses járat közlekedett a megyében, ezek száma napjainkra eléri
a 45-50 darabot. Műszakonként 22-24 járat közlekedik a járműgyárhoz, s
nagyjából ugyanennyi a motorgyárhoz.
Ezeket a munkásszállító buszjáratokat a
kezdetektől fogva a Kisalföld Volán Zrt. közlekedtette, mint az Audi
kizárólagos személyszállítási szolgáltatója. 2015-től kezdődően a regionális
közlekedési központok megalakulása nyomán jogutódja, az ÉNYKK Zrt.
változatlan módon folytatta ezt a tevékenységet. 2017 őszétől a Blaguss
Agora Hungary Kft.
vette át a járműgyáras járatok üzemeltetését, míg a
motorgyári járatok szolgáltatója továbbra is az ÉNYKK Zrt. maradt. (A gyoribuszok.hu
2014-ben még egy
kisfilmet is készített az Audi
műszakváltásról, a gyár körüli buszmozgásokról, a Kisalföld Volános buszok
rengetegéről.)
2019. június 1. napjával ismét
egy nagy fejezet zárul le, s ezzel együtt indul egy új a négykarikás
vállalat szerződéses járatainak történetében. Egy többlépcsős tender
eredményeképp a gyáróriás 2019. június 1-től nem az ÉNYKK-val, hanem a Blaguss-al
írja alá szerződést a motorgyáras szerződéses járatok közlekedtetésére, ami
azt jelenti, hogy napokon belül - a járműgyáron túl - már a motorgyárhoz is,
azaz a vállalat minden részlegéhez a Blaguss Agora autóbuszai hordják majd a
dolgozókat.
Összesen 27 darab járat fog közlekedni napi négy alkalommal a motorgyár és a
térség kisebb-nagyobb települései között. Ezek kiszolgálására 28 darab teljesen új MAN Lion's
Intercity autóbuszt vásárol a Blaguss Agora, melyeket a mai kor
elvárásainak megfelelő felszereltséggel
készítenek Törökországban. Az új buszok jelenleg még gyártás alatt vannak,
leszállításuk július elejétől várható, azaz a tervek szerint legkésőbb
augusztusban már minden motorgyári dolgozó az új járművek kényelmét
élvezheti majd. A 12 méter hosszú buszokat egységesen Euro VI-os motorral,
hat sebességes kézi váltóval, klímával, dönthető ülésekkel,
vészfékasszisztenssel, sávelhagyás-figyelmeztető rendszerrel, valamint
tempomattal szerelik, s természetesen a járműgyáras buszokról már ismert
arculati elemeket is megkapják. A járműveken mintegy 65 autóbuszvezető
tekeri majd a kormányt.
A
megnövekedett feladatok zökkenőmentes kiszolgálása érdekében a Blaguss Agora egy
saját telephelyet is létesít Győrben az Audi szomszédságában. A területet a
napokban adták át a kivitelező cégnek, ahol egy irodaház, egy autóbuszmosó
és egy parkoló kap helyet. A munkálatok várhatóan ez év végéig befejeződnek.
Az
autóbuszok esetleges meghibásodása esetén továbbra is a győri MAN szakszerviz áll a
buszos vállalkozás rendelkezésére.
A
szolgáltatóváltás miatt az ÉNYKK-nak összesen 25 darab, viszonylag fiatal
autóbusza szabadul fel, melynek köszönhetően ismét
lehetőség nyílik a társaságnak, hogy járműállományát
frissítse, régebbi, vagy műszaki szempontból kevésbé megbízható buszaitól
megváljon, selejtezze azokat.
A szerződéses járatokról lejövő járművek a tervek szerint régiós szinten
lesznek elosztva az üzemegységek között, azaz a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési,
selejtezési hullám várható a megyében és a régióban egyaránt.
A
selejtezésre és áthelyezésre kerülő buszokról egy későbbi cikkben számolunk
majd be.
-