FRISS HÍREK
Új szolgáltató érkezik az ÉNYKK helyére
megjelent: 2017.07.15.
A több mint 11 000 főt foglalkoztató győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. dolgozóinak körülbelül 35%-a, azaz hozzávetőlegesen 4000 fő veszi igénybe napi szinten a vállalat által megrendelt szerződéses járatokat.
Ezeket a járatokat a
kezdetektől fogva a Kisalföld Volán Zrt. közlekedtette, mint az Audi
kizárólagos személyszállítási szolgáltatója. 2015-től kezdődően a regionális
közlekedési központok megalakulása nyomán jogutódja, az ÉNYKK Zrt.
változatlan módon folytatta ezt a tevékenységet. A szerződéses járatok a
gyár különböző bejáratait, portáit érintve a járműgyárnál és a motorgyárnál
kialakított buszpályaudvarokra érkeznek és innen is indulnak. Míg eleinte
csak néhány darab szerződéses járat közlekedett a megyében, ezek száma
napjainkra eléri a 40-45 darabot. Műszakonként 20-22 járat közlekedik a
járműgyárhoz, s nagyjából ugyanennyi a motorgyárhoz. Ennek köszönhetően már
bármely útirányból jól megközelíthető a gyáróriás munkatársainak számára az
Audi Hungaria. A buszok keleti irányban a Győr környéki településeken túl
Komárom, Naszály, Tatabánya térségét érintik, illetve a Duna mentén
Nyergesújfaluig közlekednek. A Győrtől délkeletre eső térségben Pannonhalmán
és Ászáron át Kisbér, Mór a főbb távolabbi úti célok. Déli irányban Pápáig,
valamint a Bakony vonulatáig utazhatnak a dolgozók, érintve Veszprémvarsányt
és Zircet is. A délnyugati-nyugati irányban lakókat Kemenesszentpéter,
Mórichida, Szany, illetve Csorna, Kapuvár településekig szállítják a buszok.
Győrtől északnyugatra Mosonmagyaróvárig és Bezenyéig, valamint a Szigetköz
útjain Halásziig közlekednek a szerződéses járatok. (A gyoribuszok.hu
2014-ben készített egy
kisfilmet az Audi műszakváltásról, a
szerződéses járatok indulásáról.)
2016 végén az Audi átállt a három műszakosról a két műszakos munkarendre, s
azért, hogy munkatársaikat megtartsák, átcsoportosították egy részüket a
Volkswagen konszern pozsonyi járműgyárába. Ebből kifolyólag 550 fő tavaly év
vége óta a szlovák fővárosban működő gyárba jár ki dolgozni a megyéből. Az
emberekre később természetesen szükség lesz, a kiküldetés első lépcsőben
legalább 2018-ig tart,
ugyanis a Q3-as sorozatgyártása várhatóan akkor kezdődik el Győrben és ismét
szükség lesz mindhárom műszakra. A dolgozókat naponta hat busz szállítja
Győrből és a környező településekről Pozsonyba, azonban ezeket a járatokat
tavaly decemberben már nem az ÉNYKK-tól rendelte meg az Audi, hanem a
soproni székhelyű Blaguss Agora Hungary Kft.-től. Ők egészen pontosan
Győrből, Kónyból, Ásványráróról, Écsről, Pannonhalmáról és Komáromból
szállítják a munkavállalókat a szlovák fővárosba a hét minden napján a
műszakváltások időpontjaiban.
2017. augusztus 31-én lejár a
járműgyáras szerződéses járatokra vonatkozó szerződés az ÉNYKK és az Audi
között. Ezen járatok további üzemeltetésére a négykarikás vállalat még
2012-ben írt ki egy többlépcsős, meghívásos tendert, melyet szintén a Blaguss Agora Hungary
Kft. nyert meg. Ennek értelmében a gyáróriás 2017. szeptember 1-től nem az ÉNYKK-val, hanem a Blaguss-al írja alá
szerződést a járműgyáras szerződéses járatok közlekedtetésére. Ez az összes Audi szerződéses járatok mintegy felét jelenti.
A Blaguss Agora Hungary Kft. a 80 éves múlttal rendelkező Blaguss cégcsoport
magyarországi leányvállalata. A cég központja Sopronban található, mely
működését 2008 októberében kezdte meg. 2012-ben egy nagy volumenű beruházás
eredményeként létesítésre került egy közel 6000 négyzetméteres modern
autóbusztelep, ahol irodák, javítóműhely, autóbuszmosó és benzinkút is
helyet kapott. Az elmúlt csaknem tíz év alatt a vállalat az ötszörösére
növekedett. A buszos személyszállítás szinte minden területén jelen vannak,
kezdve az idegenforgalmi utaktól a nemzetközi menetrendi járatokon át a
munkásszállításig. Utóbbi kapcsán érdemes megemlíteni, hogy megyénkben a
sopronkövesdi Autoliv Kft. és a mosonszolnoki Bos Automotive Products
Magyarország Bt. dolgozóit is a Blaguss szállítja összesen 27 autóbusszal. A
teljes autóbusz-állományuk jelenleg 71 járművet számlál, azonban az Audi
megrendelésének köszönhetően ez a szám hamarosan nagyjából 100 darabra fog
emelkedni. Mindezek után az állomány átlagéletkora mindössze 2,7 év lesz,
ami magyar viszonylatban szinte egyedülálló. A cég flottája jellemzően
heterogén; a 15 fős kisbuszoktól a nagy befogadóképességű, háromtengelyes
járművekig számos változat fut a társaság kötelékében.
2017. szeptember 1-én, reggel 6 órára tehát már a Blaguss teljesen új,
frissen beszerzett járművei hozzák munkába az Audi dolgozóit. Összesen 21+1
járat közlekedik majd napi három alkalommal a térség alábbi települései és a
járműgyár között: Darnózseli, Bakonyszentlászló, Markotabödöge, Komárom,
Barbacs, Bakonyszentiván, Acsalag, Pápa, Pápa-Vaszar, Homokbödöge,
Bakonycsernye, Naszály, Mór, Kemenesszentpéter, Bezenye, Zirc, Tatabánya
(2x), Magyarkeresztúr, Tát, Beled, Ács (rásegítő). Ezek kiszolgálására első
körben 15 db
MAN Lion's
Regio-t, valamint további 4 db, maximum 30-32 fős autóbuszt vásárol a
Blaguss. Utóbbiak pontos típusa egyelőre nem ismert. Emellett a második
ütemben további 3-4 db MAN Lion's Regio kerül beszerzésre, így összesen
22-23 db autóbusszal fognak nekivágni az új feladatnak. A járatok
minden héten hétfőtől péntekig, esetenként szombaton is közlekednek. A
szolgáltatás zavartalan végrehajtásán nagyjából 42 autóbuszvezető és 1
koordinátor dolgozik majd. A klímával és kézi váltóval szerelt török
gyártmányú MAN-ek augusztusban érkeznek Ausztriába, majd miután felkerül
rájuk a Blaguss-os
fehér-piros flottaszín, Sopronból kerülnek kiosztásra. A
zökkenőmentes kiszolgálás érdekében, valamint a növekvő adminisztrációs
feladatok miatt feltétlenül indokolt az infrastruktúra fejlesztése is.
Tervben van egy győri telephely létesítése, ahol helyet kaphat az iroda-, és
raktárbázis, valamint egy saját
AdBlue töltőállomás. Az
autóbuszok esetleges meghibásodása esetén a győri MAN szakszerviz áll a
Blaguss rendelkezésére.
Javarészt ilyen MAN
Lion's Regio-k érkeznek a járműgyáras szerződéses járatokra.
A
szolgáltatóváltás miatt az ÉNYKK-nak összesen 21 db, viszonylag fiatal
autóbusza szabadul fel. Ez a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési,
selejtezési hullámot generál majd a megyében és a régióban egyaránt.
Ezeket a
jellemzően 4-5 éves Credo buszokat váltják a Blaguss vadonatúj járművei
szeptembertől.
Az
áthelyezési, selejtezési hullámhoz
kapcsolódó előkészületek már július elején megkezdődtek
az ÉNYKK-nál. Az eddig
Győr-Moson-Sopron megyében szolgáló, főként Audi szerződéses járatokon
közlekedő MAN Lion's Coach autóbuszok (FKU-448; FKU-449; FKU-450) szürkére
fényezés után Zalaegerszegre kerülnek, s az onnan induló távolsági járatokon
teljesítenek majd szolgálatot.
Az FKU-448 már megszabadult régi flottaszínétől.
Az MAN-ek áthelyezésén kívül érdemes kiemelni, hogy ezekben a napokban jár
le az ÉNYKK egyetlen emeletes autóbuszának a műszakija.
A győri helyközi üzemegységhez tartozó Ikarus EAG E99-es a Győr-Budapest
járatok megszűnését követően főként a Győr-Pécs vonalon fordult elő, az
utóbbi pár hétben pedig Balatonfüredre járt.
Utolsó útját július 7-én, pénteken tette meg a Győr-Balatonfüred-Győr
vonalon. A GWX-081 pályafutása ezzel véget ért, az idén 18 éves ikonikus
jármű végleg eltűnik a megye és a régió útjairól. Eltűnik, de nem
nyomtalanul. A gyoribuszok.hu egy kisfilmet forgatott az autóbusz utolsó
napjáról. A képkockák már vágás alatt vannak, érdemes lesz a későbbiekben is
a honlapra kattintani. A
selejtezésre és áthelyezésre kerülő további buszokról egy későbbi cikkben olvashattok majd bővebben.
-