FRISS HÍREK

Áthelyezések, selejtezések az Audi szolgáltatóváltás nyomán

megjelent: 2017.09.16.

 

A gyoribuszok.hu júliusban elsőként számolt be arról, hogy 2017 szeptemberétől a Blaguss veszi át az ÉNYKK-tól az Audi járműgyárában dolgozók utaztatását. A szolgáltatóváltás a hónap elején megtörtént, melyről a gyoribuszok.hu egy külön fotóriporttal tudósított. Ahogy a korábbi cikkekben már említésre került, a járműgyáras szerződéses járatok elvesztése miatt az ÉNYKK-nak összesen 21 darab, viszonylag fiatal autóbusza szabadult fel Győr-Moson-Sopron megyében. Ez a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési, selejtezési hullámot generált mind megyei, mind régiós szinten.

A Blaguss autóbuszaival párhuzamosan az ÉNYKK járművei továbbra is szállítanak dolgozókat az Audihoz, de most már csak a motorgyárba. Ez összesen 24 darab járatot jelent, m
elyek a térség alábbi települései és a motorgyár között közlekednek: Lábatlan, Naszály, Tárkány, Oroszlány, Mór, Bakonycsernye, Kisbér, Réde, Zirc, Bakonyszentlászló, Veszprémvarsány, Adásztevel, Vág, Szerecseny, Szany, Rábatamási, Komárom (2x), Tatabánya (3x), Pápa (3x). A négykarikás vállalat egyik kikötése, hogy hat évnél idősebb autóbusz nem futhat a fenti szerződéses járatok egyikén sem. Ebből adódóan azok a Credo buszok, melyek augusztus 31-ig a járműgyáras járatokon futottak és még viszonylag fiatalok, a megyében maradtak és átkerültek a motorgyáras szerződéses járatokra. Értelemszerűen az utóbbiról lekerült autóbuszokkal pedig a helyközi forgalomban szolgáló öregebb autókat váltotta ki az ÉNYKK.

 

Talán még sokan emlékeznek rá, hogy 2015 tavaszán 34 darab használt, Csehországból behozott Mercedes Intouro-t vásárolt az ÉNYKK. Akkor ezek mindegyike Veszprém megyébe került, s az ott kiváltott idősebb autóbuszokból - az állomány fiatalítása érdekében - 10 darab érkezett Győr-Moson-Sopron megyébe. Egészen pontosan 7 darab EC 12-es és 3 db LH 12-es típusú Credo. Ezek közül négy a győri-, hat pedig kettesével elosztva a soproni-, a kapuvári-, valamint a mosonmagyaróvári üzemegységhez került. Az Audi szolgáltatóváltáshoz kapcsolódó megyén kívüli áthelyezéseket az ÉNYKK úgy egyszerűsítette le, hogy a két éve megyénkbe érkezett autóbuszokat most visszahelyezte eredeti helyükre. Ez persze nem teljesen igaz, hiszen javarészük nem került vissza ugyanoda, ahonnan két éve jött. A megyén kívüli áthelyezések a következők.

FLR-314 (Credo EC 12) -
Győr, helyközi üzemegység > Pápa
LNV-924 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém
LTL-783 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém
LUR-946 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém

KXY-289 (Credo EC 12) - Sopron, helyközi üzemegység > Várpalota
KLF-351 (Credo EC 12) - Sopron, helyközi üzemegység > Nagykanizsa

KLF-352 (Credo EC 12) - Kapuvár, helyközi üzemegység > Szombathely

KLF-353 (Credo EC 12) - Kapuvár, helyközi üzemegység > Szombathely

FLR-316
(Credo EC 12) - Mosonmagyaróvár, helyközi üzemegység > Szombathely
LLM-237 (Credo EC 12) - Mosonmagyaróvár, helyközi üzemegység > Ajka

A fentieken kívül megyén kívüli áthelyezésnek számít a 3 darab MAN Lion's Coach Zala megyébe történő áttelepítése is, melyről az előző cikkek egyikében már olvasható volt pár információ. Az FKU-448, az FKU-449 és az FKU-450 forgalmi rendszámú MAN-ok - az előzetesekkel megegyezően - már nyár eleje óta Zala megyében teljesítenek szolgálatot, szürke fényezéssel. Közülük kettő Zalaegerszegre, egy pedig Nagykanizsára került az alábbi elosztásban.

FKU-448 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Zalaegerszeg
FKU-449 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Zalaegerszeg
FKU-450 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Nagykanizsa

Mindemellett nem csak régiós, hanem megyén belüli áthelyezések is történtek. Ezek közül érdemes kiemelni, hogy az Audi szolgáltatóváltásnak köszönhetőn a győri helyi járműpark gyarapodott egy Rába Premierrel, a KCM-447-el. Ez a szóló Rába a kezdetektől a soproni helyi állományt erősítette, majd 2013-ban megkapta a helyközis, fehér flottaszínt és a győri helyközi üzletághoz került. Innen később visszakerült Sopronba, ahol helyközi-, és a helyi tartalékként teljesített szolgálatot. Most ismét visszakerült Győrbe, ahol sárgára fényezés után a helyi vonalakon áll majd forgalomba.
A megyén belüli áthelyezések tehát a következők.

LYL-734
(Credo IC 12) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
LYL-735
(Credo IC 12) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
IKC-356 (Credo IC 11) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
IKC-636 (Credo IC 11) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
MJM-848 (Credo Inovell 12) - Győr, helyközi üzemegység > Csorna, helyközi üzemegység

MYR-761 (Credo Inovell 12) - Csorna, helyközi üzemegység > Győr, helyközi üzemegység
LUF-282
(Credo IC 12) - Csorna, helyközi üzemegység > Kapuvár, helyközi üzemegység
GKZ-103 (Ikarus 260) - Csorna, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység

KCM-447 (Rába Premier) - Sopron, helyközi üzemegység > Győr, helyi üzemegység

A fenti, régiós áthelyezéseknek köszönhetően a fő selejtezések ezúttal Veszprém-, Vas-, és Zala megyében történtek. A cikk megjelenéséig Győr-Moson-Sopron megyében mindössze három darab autóbuszt vont ki a forgalomból az ÉNYKK, melyek a következők.

GWX-081 (Ikarus EAG E99) - Győr, helyközi üzemegység
JOY-192 (Ikarus 260) - Sopron, helyközi üzemegység
HTZ-857 (Credo IC 11) - Sopron, helyközi üzemegység

A GWX-081 az ÉNYKK utolsó emeletes autóbuszaként gazdagította az állományt, melynek utolsó napjáról, utolsó menetrendi útjáról egy kisfilmet is forgatott a gyoribuszok.hu, mely továbbra is megtekinthető. Selejtezésének híre és utolsó útjának rövid története az egyik korábbi cikkben már olvasható volt.

A változások alapján az állományi listák és a
képgalériák aktualizálásra kerültek.

-