FRISS HÍREK
Áthelyezések, selejtezések az Audi szolgáltatóváltás nyomán
megjelent: 2017.09.16.
A gyoribuszok.hu
júliusban elsőként
számolt be arról, hogy 2017
szeptemberétől a Blaguss veszi át az ÉNYKK-tól az Audi járműgyárában
dolgozók utaztatását. A szolgáltatóváltás a hónap elején megtörtént, melyről
a gyoribuszok.hu egy külön
fotóriporttal tudósított. Ahogy a
korábbi cikkekben már említésre került, a járműgyáras szerződéses járatok
elvesztése miatt az
ÉNYKK-nak
összesen 21 darab, viszonylag fiatal autóbusza szabadult fel Győr-Moson-Sopron
megyében. Ez a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési, selejtezési hullámot
generált mind megyei, mind régiós szinten.
A Blaguss autóbuszaival párhuzamosan az ÉNYKK járművei továbbra is
szállítanak dolgozókat az Audihoz, de most már csak a motorgyárba. Ez
összesen 24 darab járatot jelent, melyek
a térség alábbi települései és a motorgyár között közlekednek: Lábatlan,
Naszály, Tárkány, Oroszlány, Mór, Bakonycsernye, Kisbér,
Réde,
Zirc, Bakonyszentlászló, Veszprémvarsány, Adásztevel, Vág, Szerecseny,
Szany, Rábatamási, Komárom (2x), Tatabánya (3x), Pápa (3x). A
négykarikás vállalat egyik kikötése, hogy hat évnél idősebb autóbusz nem
futhat a fenti szerződéses járatok egyikén sem. Ebből adódóan azok a Credo buszok,
melyek augusztus 31-ig a járműgyáras járatokon futottak és még viszonylag
fiatalok, a megyében maradtak és átkerültek a motorgyáras szerződéses
járatokra. Értelemszerűen az utóbbiról lekerült autóbuszokkal pedig a
helyközi forgalomban szolgáló öregebb autókat váltotta ki az ÉNYKK.
Talán még sokan emlékeznek rá, hogy 2015
tavaszán 34 darab használt, Csehországból behozott Mercedes Intouro-t
vásárolt az ÉNYKK. Akkor ezek mindegyike Veszprém megyébe került, s az ott
kiváltott idősebb autóbuszokból - az állomány fiatalítása érdekében -
10 darab
érkezett
Győr-Moson-Sopron megyébe. Egészen pontosan 7 darab EC 12-es és 3 db LH
12-es típusú Credo. Ezek közül
négy a győri-, hat pedig
kettesével elosztva a soproni-, a kapuvári-, valamint a mosonmagyaróvári
üzemegységhez került.
Az Audi szolgáltatóváltáshoz kapcsolódó megyén kívüli áthelyezéseket az
ÉNYKK úgy egyszerűsítette le, hogy a két éve megyénkbe érkezett autóbuszokat
most visszahelyezte eredeti helyükre. Ez persze nem teljesen igaz, hiszen
javarészük nem került vissza ugyanoda, ahonnan két éve jött. A megyén kívüli
áthelyezések a következők.
FLR-314 (Credo EC 12) -
Győr, helyközi üzemegység >
Pápa
LNV-924 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém
LTL-783 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém
LUR-946 (Credo LH 12) - Győr, helyközi üzemegység > Veszprém
KXY-289 (Credo EC 12) - Sopron, helyközi üzemegység > Várpalota
KLF-351 (Credo EC 12) - Sopron, helyközi üzemegység > Nagykanizsa
KLF-352 (Credo EC 12) - Kapuvár, helyközi üzemegység > Szombathely
KLF-353 (Credo EC 12) -
Kapuvár, helyközi üzemegység > Szombathely
FLR-316
(Credo EC 12) -
Mosonmagyaróvár, helyközi üzemegység > Szombathely
LLM-237 (Credo EC 12) - Mosonmagyaróvár, helyközi üzemegység > Ajka
A fentieken kívül megyén kívüli áthelyezésnek számít a 3 darab MAN Lion's Coach
Zala megyébe történő áttelepítése is, melyről az előző cikkek
egyikében már olvasható volt pár információ. Az FKU-448, az FKU-449 és az FKU-450 forgalmi rendszámú MAN-ok -
az előzetesekkel megegyezően - már nyár eleje óta Zala megyében teljesítenek
szolgálatot, szürke fényezéssel. Közülük kettő Zalaegerszegre, egy pedig
Nagykanizsára került az alábbi elosztásban.
FKU-448 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Zalaegerszeg
FKU-449 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Zalaegerszeg
FKU-450 (MAN Lion's Coach) - Győr, helyközi üzemegység > Nagykanizsa
Mindemellett nem csak régiós, hanem megyén belüli áthelyezések is történtek.
Ezek közül érdemes kiemelni, hogy az Audi szolgáltatóváltásnak köszönhetőn a
győri helyi járműpark gyarapodott egy Rába Premierrel, a KCM-447-el. Ez a
szóló Rába a kezdetektől a
soproni helyi állományt erősítette, majd 2013-ban megkapta a helyközis,
fehér flottaszínt és a győri helyközi üzletághoz került. Innen később
visszakerült Sopronba, ahol helyközi-, és a helyi tartalékként teljesített
szolgálatot. Most ismét visszakerült Győrbe, ahol sárgára fényezés után a
helyi vonalakon áll majd forgalomba.
A megyén belüli áthelyezések tehát a következők.
LYL-734
(Credo IC 12) -
Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
LYL-735
(Credo IC 12) -
Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi üzemegység
IKC-356 (Credo IC 11) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi
üzemegység
IKC-636 (Credo IC 11) - Győr, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi
üzemegység
MJM-848 (Credo Inovell 12) - Győr, helyközi üzemegység > Csorna, helyközi
üzemegység
MYR-761 (Credo Inovell 12) - Csorna, helyközi üzemegység > Győr, helyközi
üzemegység
LUF-282
(Credo IC 12) -
Csorna, helyközi üzemegység > Kapuvár, helyközi üzemegység
GKZ-103 (Ikarus 260) - Csorna, helyközi üzemegység > Sopron, helyközi
üzemegység
KCM-447 (Rába Premier) - Sopron, helyközi üzemegység > Győr, helyi
üzemegység
A fenti, régiós áthelyezéseknek köszönhetően a fő selejtezések ezúttal
Veszprém-, Vas-, és Zala megyében történtek. A cikk megjelenéséig
Győr-Moson-Sopron megyében mindössze három darab autóbuszt vont ki a
forgalomból az ÉNYKK, melyek a következők.
GWX-081 (Ikarus EAG E99) - Győr, helyközi üzemegység
JOY-192 (Ikarus 260) - Sopron, helyközi üzemegység
HTZ-857 (Credo IC 11) - Sopron, helyközi üzemegység
A GWX-081 az ÉNYKK utolsó emeletes autóbuszaként gazdagította az állományt,
melynek utolsó napjáról, utolsó menetrendi útjáról egy kisfilmet is
forgatott a gyoribuszok.hu, mely továbbra is
megtekinthető. Selejtezésének híre
és utolsó útjának rövid története az egyik korábbi
cikkben már olvasható volt.
A változások alapján az
állományi listák
és a
képgalériák
aktualizálásra kerültek.
-