FRISS HÍREK
Német, osztrák és svájci használt buszokkal fiatalítja autóbusz-állományát az ÉNYKK
megjelent: 2016.03.01.
Az
Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) huszonkilenc
darab használtan vásárolt autóbuszt állít forgalomba a régióban.
2015. október 31-én jelent meg a tenderkiírás, miszerint huszonkilenc darab
használt autóbuszt vásárolna a Volánbusz Zrt. az Északnyugat-magyarországi
Közlekedési Központ Zrt. számára. A dokumentumban huszonhárom helyközi
kivitelű, valamint hat helyi kivitelű busz szerepelt, a helyiek közül három
darab csuklós. A közbeszerzés sikerrel zárult; a két és fél tucatnyi
használt autóbusz közel 1 milliárd 137 millió forintba került.
A "Helyközi I. kivitel" kategória három darab autóbuszra lett kiírva. Ezek a
Vasi Volán által már évek óta használt 2008-as évjáratú ARC 134.01-es
járművek, melyeket 2015 nyaráig bérelt a cég, majd visszakerültek a
bankhoz. Most megvásárolták őket, tehát hamarosan újra forgalomba állnak Vas
megyében. A buszok alacsonypadlósak, 2-2-2 ajtóképlettel és klímával
szereltek. A rendszámok a következők: LCU-321; LCU-322; LCU-323. Az LCU-321
a szombathelyi helyközi, az LCU-322 a szombathelyi helyi, míg az LCU-323 a
szentgotthárdi üzemnél teljesít szolgálatot.
A
"Helyközi II. kivitel" kategória tíz darab autóbuszra volt kiírva. Itt
szintúgy, eddig bérelt buszok megvásárlásáról van szó, méghozzá az ÉNYKK egyik
jogelődje, a Somló Volán által 2009 óta bérelt tíz darab Credo EC 12-esről.
Üzemegység és rendszám szerint a következők.
Ajka: LNV-392; LNV-393; LNV-395
Tapolca: LNV-394; LNV-396; LNV-397; LNV-398
Sümeg: LNV-399; LNV-400; LNV-401
A kiírásban szereplő "Helyközi III. kivitel" kategória autóbuszai kivétel
nélkül Győr-Moson-Sopron megyébe kerültek. Itt a német haderő, azaz a
Szövetségi Védelmi Erő (Bundeswehr) kötelékében szolgált tíz darab Irisbus
Crossway lett a befutó. A buszok kifejezetten jó állapotban érkeztek
megyénkbe, van köztük olyan amely mindössze 60 000 kilométert futott. A tíz
darab közül kilenc 2010-es évjáratú, míg az NKW-907 2011-es. A tizenkét méter hosszú, légkondicionálóval és Euro
5-ös dízelmotorral szerelt járművek többsége az elmúlt napokban állt forgalomba a
megyében. Üzemegység és rendszám szerint a következők.
Győri üzemegység: NKW-902; NKW-905; NKW-906; NKW-907; NKW-908
Csornai üzemegység: NKW-948; NKW-949; NKW-950
Kapuvári üzemegység: NMN-583; NMN-722
Az NKW-902-vel a Győr-Zalaegerszeg vonalon, az NKW-905-el többnyire Győr,
Pannonhalma, Börcs és Rábapatona környékén, az NKW-906-al javarészt Győr,
Tét, Gyömöre, Szerecseny és Mór környékén, az NKW-907-el rendszerint Győr,
Pér, Mór, Kisbér, Székesfehérvár, Tatabánya, Rábapatona, Mecsér és Veszprém
térségében, míg az NKW-908-al a Győr-Szeged vonalon találkozhattok. Az
NKW-948 zömében Győr, Csorna, Kisbabot és Beled környékén, az NKW-949 jórészt a Győr-Csorna-Kapuvár-Sopron
tengely térségében, az NKW-950 leginkább Kapuvár, Csorna és Győr környékén,
valamint a Győr-Veszprém vonalon közlekedik. Az NMN-583 és az NMN-722 még
nem állt forgalomba.
Irisbus
Crossway típusú autóbuszok a győri vidéki pályaudvaron
A "Helyi I. kivitel" és a "Helyi II. kivitel" kategóriák nyertesei mind
Mercedes Citarok. Az első kategória három darab Mercedes-Benz O 530
LE MÜ típusú, alacsony belépésű szóló autóbuszt tartalmaz, melyek a svájci
Automobilverkehr Frutigen-Adelboden AG
(AFA Busbetrieb) cégtől érkeztek, piros színben.
2008-as évjáratúak, ajtóképletük 2-2-0, Webasto klímával és Euro 5-ös
motorral
szereltek.
A három buszból kettő Sopronba, egy Zalaegerszegre kerül, ahol a helyi állományokat fiatalítják.
A Sopronba kerülő két, egyébként hamarosan sárgában fénylő jármű két darab 415-ös
Ikarust vált majd ki, melyek selejtezésre kerülnek. A selejtezésre kerülő
buszokról bővebben egy későbbi cikkben olvashattok majd. A szóló Citarok
rendszámai egyelőre ismeretlenek, mivel még nincsenek levizsgáztatva,
azonban Svájcban az alábbi forgalmi rendszámokkal futottak:
BE 26773; BE 43089; BE 26774. Ezek közül az első kettő lesz a
soproni, míg az utolsó a zalaegerszegi.
Svájcból
érkezett Mercedes Citaro honosításra várva Győrben
A csuklós -
"Helyi II.
kivitel" -
kategória nyertesei szintén Citarok, egészen pontosan
Mercedes-Benz O 530 G típusúak, alacsony belépésűek. Mindhárom busz a bécsi
székhelyű Dr. Richard buszos vállalkozástól érkezett hazánkba, konkrétabban
az ÉNYKK győri, Ipar utcai telephelyére, ugyanis ott végzik a járművek
honosítását, valamint ugyanott készítik fel őket a forgalomba helyezésre. 2008-as évjáratúak, ajtóképletük 2-2-2-2,
légkondicionálóval és Euro 5-ös motorral szereltek. Mivel ezek a gépek a Dr.
Richard flottaszínében pompázva érkeztek, sárgára festés, valamint a tankolórendszer,
ajtócsengők, stb.
beépítése után indulnak Sopronba, ahol három darab öreg 280-as Ikarust
váltanak
ki a helyi forgalomban, rendszám szerint az alábbiakat: AIH-984; ANY-537;
AVC-936. Sopronban egyetlen 280-as, a CDA-262 marad, mint tartalék, amely
mind a helyi, mind a helyközi forgalomban bevethető. A csuklós Citarok rendszámai
a következők: NKW-879; NKW-891; NKW-892.
Az egyik csuklós Citaro még Bécsben, Dr. Richard-os flottaszínben
Az NKW-891 már sárgán pompázva bevetésre készen várakozik Győrben
A frissen beszerzett buszok már bekerültek az
állományi listákba,
azok mindegyike aktualizálásra került. Akik kíváncsiak az iménti, 29 darabos
tender autóbuszainak alvázszámaira (VIN),
azok az
info@gyoribuszok.hu e-mail címen érdeklődhetnek utánuk.
A napokban rendszerbe álló fenti, közel egy tucatnyi Irisbusnak,
valamint a még készülőfélben lévő, hamarosan forgalomba álló hat darab
Mercedesnek köszönhetően lehetősége nyílik az ÉNYKK-nak, hogy frissítse
helyi, helyközi és távolsági állományát, régebbi buszaitól megváljon,
selejtezze azokat. A
selejtezésre kerülő buszokról bővebben egy későbbi cikkben olvashattok majd.
Érdemes lesz továbbra is a gyoribuszok.hu-ra kattintani, ugyanis napokon belül érkeznek a friss külső-belső fotók az Irisbusokról és Mercedesekről!
-