FRISS HÍREK

Német, osztrák és svájci használt buszokkal fiatalítja autóbusz-állományát az ÉNYKK

megjelent: 2016.03.01.

 

Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) huszonkilenc darab használtan vásárolt autóbuszt állít forgalomba a régióban.

2015. október 31-én jelent meg a tenderkiírás, miszerint huszonkilenc darab használt autóbuszt vásárolna a Volánbusz Zrt. az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. számára. A dokumentumban huszonhárom helyközi kivitelű, valamint hat helyi kivitelű busz szerepelt, a helyiek közül három darab csuklós. A közbeszerzés sikerrel zárult; a két és fél tucatnyi használt autóbusz közel 1 milliárd 137 millió forintba került.

A "Helyközi I. kivitel" kategória három darab autóbuszra lett kiírva. Ezek a Vasi Volán által már évek óta használt 2008-as évjáratú ARC 134.01-es járművek, melyeket 2015 nyaráig bérelt a cég, majd visszakerültek a bankhoz. Most megvásárolták őket, tehát hamarosan újra forgalomba állnak Vas megyében. A buszok alacsonypadlósak, 2-2-2 ajtóképlettel és klímával szereltek. A rendszámok a következők: LCU-321; LCU-322; LCU-323. Az LCU-321 a szombathelyi helyközi, az LCU-322 a szombathelyi helyi, míg az LCU-323 a szentgotthárdi üzemnél teljesít szolgálatot.

 

A "Helyközi II. kivitel" kategória tíz darab autóbuszra volt kiírva. Itt szintúgy, eddig bérelt buszok megvásárlásáról van szó, méghozzá az ÉNYKK egyik jogelődje, a Somló Volán által 2009 óta bérelt tíz darab Credo EC 12-esről. Üzemegység és rendszám szerint a következők.

Ajka: LNV-392; LNV-393; LNV-395
Tapolca: LNV-394; LNV-396; LNV-397; LNV-398
Sümeg: LNV-399; LNV-400; LNV-401


A kiírásban szereplő "Helyközi III. kivitel" kategória autóbuszai kivétel nélkül Győr-Moson-Sopron megyébe kerültek. Itt a német haderő, azaz a Szövetségi Védelmi Erő (Bundeswehr) kötelékében szolgált tíz darab Irisbus Crossway lett a befutó. A buszok kifejezetten jó állapotban érkeztek megyénkbe, van köztük olyan amely mindössze 60 000 kilométert futott. A tíz darab közül kilenc 2010-es évjáratú, míg az NKW-907 2011-es. A tizenkét méter hosszú, légkondicionálóval és Euro 5-ös dízelmotorral szerelt járművek többsége az elmúlt napokban állt forgalomba a megyében. Üzemegység és rendszám szerint a következők.


Győri üzemegység: NKW-902; NKW-905; NKW-906; NKW-907; NKW-908
Csornai üzemegység: NKW-948; NKW-949; NKW-950
Kapuvári üzemegység: NMN-583; NMN-722


Az NKW-902-vel a Győr-Zalaegerszeg vonalon, az NKW-905-el többnyire Győr, Pannonhalma, Börcs és Rábapatona környékén, az NKW-906-al javarészt Győr, Tét, Gyömöre, Szerecseny és Mór környékén, az NKW-907-el rendszerint Győr, Pér, Mór, Kisbér, Székesfehérvár, Tatabánya, Rábapatona, Mecsér és Veszprém térségében, míg az NKW-908-al a Győr-Szeged vonalon találkozhattok. Az NKW-948 zömében Győr, Csorna, Kisbabot és Beled környékén, az NKW-949 jórészt a Győr-Csorna-Kapuvár-Sopron tengely térségében, az NKW-950 leginkább Kapuvár, Csorna és Győr környékén, valamint a Győr-Veszprém vonalon közlekedik. Az NMN-583 és az NMN-722 még nem állt forgalomba.

 

Irisbus Crossway típusú autóbuszok a győri vidéki pályaudvaron

A "Helyi I. kivitel" és a "Helyi II. kivitel" kategóriák nyertesei mind Mercedes Citarok. Az első kategória három darab Mercedes-Benz O 530 LE MÜ típusú, alacsony belépésű szóló autóbuszt tartalmaz, melyek a svájci
Automobilverkehr Frutigen-Adelboden AG (AFA Busbetrieb) cégtől érkeztek, piros színben. 2008-as évjáratúak, ajtóképletük 2-2-0, Webasto klímával és Euro 5-ös motorral szereltek. A három buszból kettő Sopronba, egy Zalaegerszegre kerül, ahol a helyi állományokat fiatalítják. A Sopronba kerülő két, egyébként hamarosan sárgában fénylő jármű két darab 415-ös Ikarust vált majd ki, melyek selejtezésre kerülnek. A selejtezésre kerülő buszokról bővebben egy későbbi cikkben olvashattok majd. A szóló Citarok rendszámai egyelőre ismeretlenek, mivel még nincsenek levizsgáztatva, azonban Svájcban az alábbi forgalmi rendszámokkal futottak: BE 26773; BE 43089; BE 26774. Ezek közül az első kettő lesz a soproni, míg az utolsó a zalaegerszegi.

 

Svájcból érkezett Mercedes Citaro honosításra várva Győrben

A csuklós -
"Helyi II. kivitel" - kategória nyertesei szintén Citarok, egészen pontosan Mercedes-Benz O 530 G típusúak, alacsony belépésűek. Mindhárom busz a bécsi székhelyű Dr. Richard buszos vállalkozástól érkezett hazánkba, konkrétabban az ÉNYKK győri, Ipar utcai telephelyére, ugyanis ott végzik a járművek honosítását, valamint ugyanott készítik fel őket a forgalomba helyezésre. 2008-as évjáratúak, ajtóképletük 2-2-2-2, légkondicionálóval és Euro 5-ös motorral szereltek. Mivel ezek a gépek a Dr. Richard flottaszínében pompázva érkeztek, sárgára festés, valamint a tankolórendszer, ajtócsengők, stb. beépítése után indulnak Sopronba, ahol három darab öreg 280-as Ikarust váltanak ki a helyi forgalomban, rendszám szerint az alábbiakat: AIH-984; ANY-537; AVC-936. Sopronban egyetlen 280-as, a CDA-262 marad, mint tartalék, amely mind a helyi, mind a helyközi forgalomban bevethető. A csuklós Citarok rendszámai a következők: NKW-879; NKW-891; NKW-892.

 

  
Az egyik csuklós Citaro még Bécsben, Dr. Richard-os flottaszínben

 


Az NKW-891 már sárgán pompázva bevetésre készen várakozik Győrben

A frissen beszerzett buszok már bekerültek az állományi listákba, azok mindegyike aktualizálásra került. Akik kíváncsiak az iménti, 29 darabos tender autóbuszainak alvázszámaira (VIN
), azok az info@gyoribuszok.hu e-mail címen érdeklődhetnek utánuk.

A
napokban rendszerbe álló fenti, közel egy tucatnyi Irisbusnak, valamint a még készülőfélben lévő, hamarosan forgalomba álló hat darab Mercedesnek köszönhetően lehetősége nyílik az ÉNYKK-nak, hogy frissítse helyi, helyközi és távolsági állományát, régebbi buszaitól megváljon, selejtezze azokat. A selejtezésre kerülő buszokról bővebben egy későbbi cikkben olvashattok majd.

 

Érdemes lesz továbbra is a gyoribuszok.hu-ra kattintani, ugyanis napokon belül érkeznek a friss külső-belső fotók az Irisbusokról és Mercedesekről!

-