FRISS HÍREK
Feltámadt a laprugós Ikarus, azaz újra mozgásban az AFF-622
megjelent: 2017.09.21.
Az ország utolsó közforgalmú Ikarus 266-osának selejtezése kapcsán a
gyoribuszok.hu facebook oldalán már látható volt májusban egy közelmúltbeli
fotó a Kisalföld Volán utolsó Ikarus
266-os autóbuszáról, az AFF-622-ről. Valószínűleg sokan nem is tudják, hogy
létezik ez a jármű, hiszen selejtezése óta, azaz közel 20 éve az ÉNYKK Ipar
utcai telephelyén várja sorsa jobbra fordulását.
A legendás Ikarus 66-os utódjaként emlegetett Ikarus 266-os típust 1972-ben
kezdték el gyártani. Összesen 6681 darab készült belőle, melynek közel 80%-a
idehaza talált gazdára. A Volán vállalatok százasával rendeltek a típusból,
mellyel legfőképpen az Ikarus 31-es, 66-os és 630-as társaikat váltották le.
Ennek köszönhetően a '70-es és a '80-as években a magyarországi közforgalmú
járműállomány nagy részét ez a típus tette ki.
Magyarországon a legelterjedtebb altípus a 266.25 volt.
Jellemzőjük az elől kétszárnyú, középen négyszárnyú harmonikaajtó,
az egyharmad részben eltolható ablakok, valamint a farmotor és a laprugó.
Cikkünk főszereplőjét 1984-ben szerezte be a közlekedési társaság, mely akkor
már Kisalföld Volán
Vállalat néven működött. A busz BX 37-43
rendszámmal kezdte meg pályafutását a vállalatnál. Ez a jármű a volános
szakma 4243. Ikarus 266-osa. 1990-ben rendszámozták át AFF-622-re, mely
rendszámmal 1999-es selejtezéséig közlekedett.
Utolsó nagyobb szervizelése 1999 augusztusának utolsó napjaiban történt.
Ekkor többek között a busz hűtőrendszerét javították, valamint motorolajat,
hengerfejtömítést és ventilátor kuplungot is cseréltek. 1999. szeptember
7-én, kedden dolgozott utoljára menetrendi forgalomban. Utolsó napján 140
kilométert tett meg. A 266-os típustól a Kisalföld Volán szabadult meg
először, az AFF-622 volt az utolsónak selejtezett darab a cégnél,
melyet félre is tettek az utókornak. A laprugós jármű közel 20 éven át várta
sorsa jobbra fordulását a győri telephely egyik füves területén, jelenleg
úgy néz ki, nem hiába. 2017 szeptemberében az ÉNYKK munkatársai beindították
az autóbuszt, ami önerőből hagyta el azt a helyet, ahol mintegy két évtizeden
keresztül vesztegelt.
A jármű többé-kevésbé jó állapotban van, azonban egyes
részeit az idő vasfoga nem kímélte. Sokat rontott a helyzetén, hogy nem
betonon, hanem egyenletlen, füves területen a szabad ég alatt állt. Ennek
ellenére az elvárhatónál jóval többet mutatott, s ez némi bizakodásra adhat
okot. Bár további sorsáról egyelőre nem döntöttek, ugyanakkor annyi biztos,
hogy az AFF-622 szépen duruzsol, s készen áll arra, hogy egy kis anyagi- és
munkaidő ráfordítást követően nosztalgiabuszként szolgáljon a jövőben.
Az utasok és az autóbuszvezető helye.
Az ÉNYKK-s szerelők próbaköröket is tettek vele a telepen, majd egy
betonos területen állították le. Ezután a gyoribuszok.hu kamerája előtt indították
el újból a gépet, ami kizárólag az alábbi videón tekinthető meg.
Az AFF-622 Rába D 2156 HM6U közvetlen befecskendezésű, soros, 6 hengeres fekvő dízelmotorral szerelt autóbusz, mely 81 főt szállíthat egyszerre.
-